Oldemors potetlomper

Det er utrolig gøy å lage noe nytt! Dette er mitt første forsøk på hjemmelagde potetlomper, og jeg må si det både var enkelt, morsomt og godt. De ble litt sprøere i konsistens enn de du kjøper på butikken, men ellers var smaken god og de fungerte bra til grillmaten. Oppskriften har jeg fra min oldemor Harriet. Potetlomper lages på kun to ingredienser: poteter og mel. I tillegg kan man tilsette litt salt om man ønsker. Hjemmelagde potetlomper hever det å ha pølser til middag til et nytt nivå;)

Oldemors potetlomper

image

Ingredienser:

1/2 kg (ca. 500 g) poteter

2 dl siktet rugmel

en klype salt

Fremgangsmåte:

1. Kok 1/2 kg poteter og avkjøl.

image image

2. Skrell potetene og mos til mesteparten av klumpene forsvinner.

imageimageimage

3. Sikt 2 dl rugmel over potetmosen og kna til en fast og klumpfri deig. (Bruk ekstra mel om nødvendig for å hindre at deigen klistrer seg til benken og for at den er fast nok til å kjevle ut).

image image image image

4. Pakk deigen inn i plastfolie og sett til avkjøling i kjøleskap i ca. 30 min. (Ikke la deigen stå der for lenge, for da kan den bli for fuktig for utkjevling).

imageimage

5. Del opp i mindre emner som kjevles ut til tynne, små sirkler.

image image image image

6. Stekes på takke eller (som i mitt tilfelle) i tørr stekepanne på middels varme. Ved å pakke de inn i et kjøkkenhåndkle etter de er stekt, vil de bli mykere om ønskelig.

imageimage

7. Bruk som tilbehør til grillmaten, eller lag potetlefse med smør og sukker.

image image

2 svar »

Legg igjen en kommentar